Napjainkban sajnos azt a negatív tendenciát láthatjuk, hogy a gyalogosok egyre nagyobb veszélyben vannak és ez a gyalogátkelőhelyekre is kiemelten igaz. Az egyik ok a gépjárművek növekvő számára vezethető vissza, illetve az egyre több közlekedő járműre. A másik fő ok a felgyorsult életvitelünkből adódik. Véleményem szerintem minden ember érzi magán, hogy folyamatos késésben van és túlterheltség okán is nem közlekedik olyan körültekintően, amennyire szükséges lenne.
Sok esetben sajnos a gépjárművezetők nem tartják be a KRESZ előírásait, ami szabályozza a gyalogátkelőhelyeknél a közlekedési szabályokat. Nézzük röviden, hogy mire is kell odafigyelniük a gépjárművezetőknek a gyalogosok tekintetében.
A KRESZ előírja, hogy kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművezetőknek elsőbbséget kell adniuk a gyalogosoknak. Az útkereszteződésnél a bekanyarodó járművet vezetőnek akkor is elsőbbséget kell adnia a gyalogosan közlekedőnek, ha nincs kijelölt gyalogos-átkelőhely az úton, amelyre a gépjárművével az gépjárművezető rákanyarodik. Azt a helyet, ahol a gyalogosoknak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos-átkelőhely előtt meg is tudjon állni. A kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és csak akkor szabad továbbmenni, ha ezzel nem sértik meg a gyalogosok elsőbbségi jogát. A gyalogosoknak is figyelniük kell. Nem léphetnek le váratlanul az úttestre és kötelesek a legrövidebb úton átmenni. Nem tehetnek olyat, amellyel zavarják, vagy megtévesztik a járművezetőket. Olyan helyen, ahol a járművekkel szemben nincs elsőbbségük, mielőtt az úttestre lépnek, kötelesek meggyőződni arról, hogy nem fogják zavarni a járműforgalmat. Nem léphetnek az úttestre, ha a jármű már olyan közel van, hogy nem tudnak átmenni előtte anélkül, hogy megzavarnák a járművezetőt.
Mi köze van mindennek az időjáráshoz? Elárulom: nagyban függ a járművek fékútja és tapadása attól, hogy meleg vagy hideg van, illetve hogy vizes, fagyott vagy száraz-e az úttest. Ezt bele kell kalkulálnia a gyalogosoknak is, ha le akarnak lépni az útra.
A napi gyakorlatban a fent leírt előírások kevésnek bizonyulnak és sok gyalogos szenved balesetet a zebrán. A járókelők védelmére egyre több olyan megoldást és rendszert próbálnak a szakemberek kialakítani, ami segít a gyalogosoknak és a gépjárművezetőknek egyaránt, hogy a gyalogátkelőhelyeken a balesetek számát csökkenteni lehessen.
Az okos város ismérve, hogy integrált és komplex válaszokat próbál adni a felmerülő megoldandó feladatokra. A gyalogos védelmére és biztonságos közlekedésük egy okos városban hihetetlenül fontos, mert a közlekedés nem a gépjárművekre, hanem a gyalogosokra és a kerékpárosokra van optimalizálva. Ezen tényből kiindulva nem meglepetés, hogy komoly tervezés és fejlesztés zajlik, illetve rendszert hoztak létre a gyalogosok védelmére és ez nem más mint az okos zebra.
Az okos zebrát különböző képen lehet definiálni, illetve az okos megoldásra való törekvést is több szempontból lehet megközelíteni. Ismérvük, hogy több problémára is egyszerre adnak választ. Vegyük például az alábbi Safecross okos zebrát például, amely integrált rendszerével a Magyarországon meglévő okos zebrák közül a leghatékonyabb rendszer.
Először is tekintsük át mit is jelent a fogalom, hogy okos zebra
Amikor okos zebráról beszélünk, akkor egy olyan közlekedésbiztonsági rendszerről beszélünk, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével, villogó fénnyel hívja fel az autósok figyelmét, a kijelölt gyalogátkelőn éppen áthaladó gyalogosokra. A rendszer csak akkor lép működésbe, amikor a zebrán ténylegesen áthalad a gyalogos.
A Safecross Okos Zebra rendszer keretében az út két szélén – megfelelő távolságban az útpadkától oszlopok kerülnek kihelyezésre, amelyekbe a beépített szenzorok érzékelik a gyalogos áthalad a gyalogátkelőhelyen. A gyalogosok áthaladásakor az oszlopba beépített érzékelők bekapcsolnak, egy vezérlő egységen keresztül jelzést adnak az útburkolatba helyezett aktív LED lámpáknak, ezzel megállásra figyelmeztetve a gépjárművezetőket. A rendszer lényege, hogy a jelzés kizárólag addig tart, ameddig a gyalogos áthalad az úttesten. Így a jelzés csak akkor lép működésbe, amikor az valóban indokolt. A rendszer célja, hogy az adott gyalogátkelőnél a járművezetők számítsanak rá, hogy ha villog a LED, akkor gyalogosátkelés történik és meg kell állniuk.
Milyen hatásra számíthatunk az okos zebrák telepítését követően?
A publikált baleseti statisztikák szerint a gyalogosokat érintő közúti balesetek, nagy százalékban a kijelölt gyalogátkelőkön következnek be. A gyalogosvédelmi rendszer célja, hogy hatékonyan megelőzze és csökkentse az így bekövetkezett baleseteket. A rendszer extra impulzusokat és jelzéseket ad a gépjárművezetők részére, amikor gyalogátkelőhely felé közeledik, amely nagyban segíthet, hogy még körültekintőbben közelítse meg a zebrát és így megelőzhetővé válik sok gyalogos baleset.
Mely gyalogátkelőket szeretnénk védeni a rendszerrel?
A rendszer főleg olyan helyeken tud segítséget nyújtani ahol közlekedési lámpával nem rendelkező kijelölt gyalogátkelőhelyek vannak, illetve amelyek rendelkeznek útburkolati felfestéssel. Előnyt jelent a rendszer kiépítésénél, ha az okos zebra környezetében van elérhető kiépített közvilágítási rendszer, hálózati csatlakozási pont.
Miért is lenne fontos, hogy Komárom-Esztergom megyében is megjelenjenek az okos zebrák?
2019-ben történt gyalogos átkelőhelyeken történt balesetek földrajzi megoszlása
(Borítókép: Okos zebra Debrecenben a Bolyai – Cívis – Jerikó utcák csomópontjában
https://www.debrecen.hu/hu/debreceni/hireink/ujabb-okos-zebra-debrecenben#lg=0&slide=0)