Site icon Dorog-Esztergom térségének időjárása

21 kilométer séta a Pilisben

Pünkösd hétfőn kihasználva a remek időt úgy döntöttünk, hogy kirándulunk egyet. A Pilist vettük célba, több megállót beiktatva. A 17 km-re tervezett túra közel 21 km lett.

A körtúra Kesztölcről indult és a helyi pincesor mellett elhaladva értünk el első kisebb megállónkhoz, Klastrompusztára.

Itt megtekintettük a Pálos rend első kolostorának romjait.

A pálosok első kolostorának romja

Innen a Kémény-sziklát vettük célba.

Utunk során nagyon szép, de egy ponton nagyon meredek szakaszon haladtunk.

Úgy gondolom, hogy bár tudattalanul, de nem a legrövidebb úton közelítettük meg a Kémény-sziklát, viszont ennek ellenére is odataláltunk.

Még a fenti képen látható sziklára kellett felkapaszkodni ahhoz, hogy egy páratlan látványt nyújtó tájképet csodálhassunk meg.

Fentről ráláthattunk Piliscsévre

Jobbra pillantva Kesztölcöt és Dorogot is láthattuk a Kémény-szikláról, sőt a háttérben látható a Duna kisebb szakasza is.

Kesztölc és Dorog látképe a Kémény-szikláról

Utunk következő célpontja a Fekete-kő volt. A cél eléréséhez el kellett haladnunk a Kapisztrán-kunyhó mellett, ami valószínűleg egykor az erdőben rekedt favágóknak nyújthatott menedéket. Mi valószínűleg akkor sem aludtunk volna itt, hogyha fizetnek érte. Mindenesetre kívülről a túrázók számára megfelelő pihenési, étkezési lehetőséget nyújt. Egy idős házaspár és a kiskutyájuk épp akkor uzsonnáztak a kunyhó előtt, amikor mi is odaértünk.

Kapisztrán-kunyhó

Tovább haladtunk, néhol kidőlt fák között vezetett az útvonal.

Hatalmas gomba a fa tövében

Majd a sárga jelzést követve elérkeztünk a Pilis-nyeregbe, ahol megpihenhettünk, uzsonnázhattunk. Az asztalok és padok mellett egyébként sütögetni is lehet.

Pilis-nyereg

A német csapatok 1944 karácsonyán Budáról törtek ki a körbezárt városból, és a Pilisen keresztül próbáltak eljutni a csapataikhoz. Az akkori harcokban elesett orosz és német katonáknak állítottak itt emlékoszlopot.

II. világháborús emlékmű a Pilis-nyeregben

Innen a zöld háromszöget követve a kaptatón jutottunk el a Fekete-kő kilátópontjához. A mélyben láthatjuk Pilisszentléleket. Az egykori Pálos kolostor alatt épült kis faluban ma háromszázan laknak. A település Esztergomhoz tartozik. Itt forgatták a Mi kis falunk című sorozatot. A Fekete-kő mellett is találunk egy tűzrakó helyet. Utunk a zöld háromszöget követve vezetett vissza a Pilis-nyeregbe.

Kilátás Pilisszentlélekre a Fekete-kőről

Utunk utolsó állomása – a Sasfészek mellett elhaladva – a Kétágú-hegy volt.

Megérkezve a Kétágú-hegyre ismét remek panoráma tárult elénk.

Dorog látképe a Kétágú-hegyről

Megfáradva, de törve nem, megindultunk vissza a kiindulóponthoz, azaz a Kesztölci Erdészház turistaszálló melletti parkolóhoz. De még azért visszapillantottunk a Kétágú-hegyre:

Majd a Pálos Gyógynövénykert mellett haladtunk tovább.

Végül a kesztölci temetőn keresztül megérkeztünk a célponthoz, ami ezúttal a kiinduló pont is volt egyben.

Kesztölci templom

Fárasztó, de nagyon élménydús túrán vagyunk túl. Összesen 30.000 lépést tettünk meg, amely majdnem 21 kilométernek felel meg. A távot többszöri megállókkal mintegy hét óra alatt teljesítettük, úgyhogy nyugodt szívvel nevezhetjük ezt egy remek panorámákkal is rendelkező, egész napos erdei túrának.