Vadregényes helyen, a Dera-szurdokban kirándultunk

Ismét útra keltünk, ezúttal egy vadregényes helyre tettünk gyalogos kirándulást, a Pilisben található Dera-szurdokba.

Előző cikkünkben a Pilis kapujába tett kirándulásunkról írtunk és ugyanitt tettünk ígéretet arra vonatkozóan, hogy egy cikksorozat kerül elindításra, amelyben térségünk ismert és leginkább a kevésbé ismert helyeit kívánjuk bemutatni. Ennek megfelelően újabb beszámolóval jelentkezünk, ezúttal a Dera-szurdok nevű, hangulatos, vadregényes helyet fedeztük fel, amely ráadásul a Pilis kapujából is könnyedén elérhető, a két túra akár össze is kapcsolható.

Mindenekelőtt jó tudni, hogy nem vagyunk teljesítménytúrázók, de szeretjük az aktív kikapcsolódásokat. Ennek megfelelően mi ismét gyalog vágtunk neki az útnak annak ellenére, hogy kerékpárral vagy autóval is megközelíthető a szurdok. Azt tapasztaltuk, hogy bár bírható volt a túra, utunkat nem nehezítették nagyobb emelkedők, de azért az út hosszú volt és jól esett végre hazaérni. Ahogy az utóbbi időben megszokottá vált, ezúttal is Klastrompusztáról indultunk.

A Pilis kapujáig már előző cikkünk alapján ismert lehet az útvonal, ezért ebben a cikkünkben csak a Pilis kapujától a Dera-szurdokig vezető utat kívánjuk bemutatni.

Egyébként nyilván nem csak Klastrompusztáról lehet indulni, mi ezt a helyet neveztük ki újabban kiindulási pontnak (a Gerecsében tett kirándulásainknak jó eséllyel másik helyet kell majd keresnünk🙂).

Vízesés a Dera-szurdokban

Útvonal

Kiindulási pont: Klastrompuszta (Kesztölc)
Célpont: Dera-szurdok (Pilisszentkereszt)
Érkezési pont: Klastrompuszta (Kesztölc)

Gyalogosan

Gyalogos útvonal Klastrompusztáról a Dera-szurdokba

Mint a térképen is látható Klastrompusztáról a Dera-szurdokig egy könnyű, de hosszú út vezet. A távolság oda-vissza közel 18 km, amelyet mi a fényképezgetéssel és uzsonnázással összesen 5 óra alatt teljesítettünk. A táv teljesítése gyalogosan nem lehetetlen, de azért fárasztó lehet, ha valaki nem jár rendszeresen túrázni. Viszont ahogy írtuk, kevés a nagy emelkedő, szinte végig jó a terep. Cserébe elhaladunk a Pilis kapuja mellett, amely megtekintését akár egybe is lehet kötni a Dera-szurdokba tett kirándulással.

Gyalogos útvonal a Pilis kapujától a Dera-szurdokba

A Pilis kapujáig sima az út, onnan viszont egy pár méter erejéig az út szélén kell gyalogolnunk. Az úton egyébként rövidebb lenne végigmenni, de járda nincs, autók jönnek-mennek, az út kanyargós, gyalogosan életveszélyes lenne (kerékpárral viszont lehet). Ha gyalog megyünk, akkor inkább tegyünk egy kisebb kitérőt a fenti térképen látható erdei úton. Ezt követően beérkezünk Pilisszentkeresztre, majd egyből a Dera-patakhoz, amely a Pilis leghosszabb vízfolyása.

Kerékpárral

Kerékpáros útvonal Klastrompusztáról a Dera-szurdokba

Kerékpárral sokkal, de sokkal könnyebb dolgunk lehet, mintha gyalogosan vágnánk neki a túrának. Oda-vissza 1,5-2 óra alatt megjárható a 16 kilométeres út. Előnye, hogy jóval rövidebb idő alatt megjárható, illetve, hogy kihagyható az erdei kerülő, az út szélén minden gond nélkül haladhatunk kerékpárral, számos biciklissel találkoztunk mi is. Hátránya viszont, hogy a szurdok kerékpárral nem látogatható, ugyanis a dimbes-dombos, sziklás úton néha gyalog is nehézségekbe ütközhetünk (de a látvány és a hangulat miatt abszolút megéri). Szóval azt javasolnánk, hogy a Dera-szurdok elején lévő tisztáson – ahol volt aki bográcsozott is – kössük le valahol a kerékpárt és innen gyalogosan menjünk be a szurdokba.

Autóval

Vannak, akik nem szeretnek kilométereket a néha unalmassá váló erdőben bolyongani vagy nincs kerékpárjuk, vagy csak szeretnék egy-két kép készítésével, de gyorsan letudni a kirándulást. Nekik is próbálunk segítséget nyújtani.

Útvonal autóval a Dera-szurdokba

Azért a kesztölci elágazást adtuk meg induló pontnak, mert jól látható, hogy két útvonalon is megközelíthetjük a szurdokot, mindkét útvonal körülbelül 30 kilométer, ami nagyjából fél óra autóval. De ha valaki például Esztergomból indul, annak egyértelmű, hogy Dobogókő felé rövidebb, míg a Piliscsabáról érkezők a 10-es úton közelíthetik meg hamarabb a szurdokot.

Érdekesség, hogy az interneten fellelhető beszámolók egyöntetűen a Pilisszentlélek/Pomáz felőli oldalt tartják a szurdok kiinduló pontjának, feltételezem a fővárosi kirándulók miatt. Ha Dobogókő felől érkezünk, akkor az egyik, ha a 10-es út felől, akkor a másik végéről indulhatunk neki a körülbelül 30 perces szurdoknézésnek, igazából teljesen mindegy, hogy melyik oldalról vágunk neki. Mind a két vége felől le tudunk parkolni, bár Pilisszentlélek/Pomáz felől valószínűleg érdemes korán elindulni, vagy hétköznap felkeresni a helyet, mert mi hétvégén jártunk arra és jó sokan kirándultak a szurdokban, nehéz lehet parkolót találni (Pilisszentkereszt felőli oldalon bőven volt hétvégén is parkoló, akár a település utcáin is – ez egyértelműen a kevésbé felkapottabb oldala a szurdoknak).

Dera-szurdok

A Dera-patak a Pilis leghosszabb vízfolyása, ennek egy 900 méteres szakaszán alakult ki ez a természeti csoda. Gyalog 20-25 perc alatt végigjárható a 900 méter hosszan elterülő szurdok, utunk során többször is átkelünk a patak felett különböző hidakon keresztül. A hidak remek alkalmat jelenthetnek fotó készítésére, ugyanis ez a hely a szikláival, a patakkal és a fahidakkal páratlan hangulatot varázsolnak.

Több hidat átmenetileg elbontottak, ugyanis életveszélyessé váltak, erre vonatkozó tájékoztatásokkal a szurdok elején is találkozhatunk. A gyalogos bejárást a hidak hiánya nem nehezíti, a főbb hidak megvannak, ezek a patak feletti átkelést biztosítják.

Ha Pilisszentkeresztről indulunk, akkor a szurdok legelején van bográcsozási lehetőség és egy kisebb tavat is láthatunk. Ahogy haladunk tovább, egyre vadregényesebbé válik a táj, ha tehetjük menjünk el a szurdok végéig.

Hóvirággal is találkoztunk

Kesztölcről, Piliscsévről, esetleg Dorogról és környékéről indulóknak mi azt javasolnánk, hogy ha tehetik, akkor kerékpárral közelítsék meg a helyszínt, mert időben majdnem, kilométerben és élményben viszont garantáltan a legjobb választás lehet a bicikli. Aki jól bírja, fittnek érzi magát, nyugodtan vágjon bele gyalog is, mert leküzdhető a táv, de ez esetben készülni kell több órás, esetleg egész napos kirándulásra és mindenképp vigyünk magunkkal élelmet és persze innivalót. Autóval is elindulhatunk, de így a Pilis hegyeit megkerülve juthatunk csak el célunkig.

Hangulatos, vadregényes út vezet végig a szurdokon

Érdekességként táblázatba foglaltuk, hogy milyen formában, mennyi idő alatt és mennyi utat kell legyűrnünk ahhoz, hogy elérkezhessünk a Dera-szurdokhoz:

távolság (csak oda) időtartam (csak oda) időtartam (oda-vissza)
gyalogosan (Klastrompusztáról) 8,7 km 2 óra 45 perc 5 óra
kerékpárral (Klastrompusztáról) 8 km 41 perc 1,5 óra
autóval (Esztergomból) 21 km 22-23 perc 45 perc
autóval (Dorogról) 25 km 27 perc 1 óra
autóval (Piliscsabáról) 20 km 25 perc 50 perc

Sajnos még senki nem írt hozzászólást. Legyél Te az első!

Te mit gondolsz a cikkben leírtakról?

Az e-mail címedet nem tesszük közzé, illetve nem adjuk ki harmadik félnek.

Időtúllépés történt. Kérlek, add meg újból a CAPTCHA értékét!